![]() |
||||||||||||||||||||
Akademické pracoviská ÚBEV Katedra botaniky Katedra bunkovej biológie KATEDRA FYZIOLÓGIE ŽIVOČÍCHOV Katedra genetiky Katedra zoológie Laboratórium molekulárno-biologickej diagnostiky Oddelenie didaktiky biológie Zamestnanci Fotogaléria |
O nás | Štúdium | Výskum | Projekty | Publikácie | Spolupráca | Kontakty | Eng >>> | ||||||||||||
KATEDRA FYZIOLÓGIE ŽIVOČÍCHOV Katedra fyziológie živočíchov, je jednou z akademických pracovísk Ústavu biologických a ekologických vied PF UPJŠ (UBEV) vznikla r. 2002 z pôvodnej Katedry fyziológie živočíchov a človeka (vedúci katedry: prof. MUDr. Ivan Ahlers, DrSc.) po integrácii biologických katedier do novozniknutého UBEV. Ako výskumné zameranie dostala do vienka výskum účinkov ionizujúceho žiarenia na sacharidový a lipidový metabolizmus a na niektoré parametre správania u cicavcov, ktoré malo na katedre už dlhoročnú tradíciu, ako aj oblasť výskumu svetelnej i mimosvetelnej synchronizácie cirkadiánnych rytmov metabolizmu a správania u modelových zvierat. Ťažisko výskumu sa neskôr prenieslo do oblasti experimentálnej onkológie pri výskume možností chemoprevencie mamárnej karcinogenézy s využitím melatonínu i ďalších syntetických i prírodných látok s predpokladaným preventívnym účinkom. Výskum účinkov žiarenia na správanie sa zameral na skúmanie účinkov veľmi nízkych dávok gamma-lúčov aplikovaných počas embryonálneho vývinu na emocionálne a kognitívne parametre správania v dospelosti. Zavedenie imunohistochemických metód umožnilo sledovanie zmien novotvorby neurónov v hipokampálnej oblasti mozgu ožiarených zvierat. Na katedre sa úspešne rozvíja aj výskum terénnej etológie a ekológie plazov. Tento výskum sa zameriava na správanie plazov v ich prirodzenom prostredí, ale i na štúdium druhového, štadiálneho a kvantitatívneho zastúpenia ektoparazitov na plazoch. Praktický význam má zistenie úlohy plazov ako rezervoárov ektoparazitmi prenášaných patogénov (borélie, anaplazmy, krvné parazity a pod.) a sledovanie možného ovplyvnenia správania hostiteľa parazitmi. |
||||||||||||||||||||